Ingve har sendt inn et spørsmål om kondensstripene som vi ofte ser etter fly har passert på himmelen.
«Hvorfor kan man den ene dagen se at fly i stor høyde danner kondensstriper, mens neste dag har fly i cirka samme høyde ingen kondensstriper?»
Denne uken er det yr-meteorolog Anne Solveig Andersen svarer:
Hva er kondensstriper?
Kondensstriper kommer av at det varme utslippet fra flyet avkjøles i den kalde lufta høyt oppe i flynivå.
Dannelse av kondesstriper og hvor lenge de varer er avhengig av luftas fuktighet i det området og den høyden flyet er.
Vanndamp må «vokse» på en kjerne
For å danne skyer må det være tilstrekkelig med fuktighet og det må være en kondensasjonskjerne som vanndampen kan «vokse» på.
Kondesasjonskjerner kan for eksempel være ørsmå støvpartikler, røyk– og saltpartikler.
Utslipp fra flyet er varmt og inneholder fuktighet og små partikler som kan opptre som kondensasjonskjerner.
Derfor dannes det skyer
Ved flyets høyde er temperaturen lav, og kald luft kan holde på mindre fuktighet enn varm luft, derfor oppstår det skyer – kondensstriper.
Millioner av ørsmå vanndråper og/eller iskrystaller utgjør kondenssstripene. Det meste av innholdet i disse skyene kommer fra vann i den omkringliggende luften.
Værskifte på gang
På tørre dager forsvinner flystripene veldig fort. Mens andre dager blir de liggende lenge etter flyet har passert og sprer seg gjerne utover.
Kondensstriper som varer lenge er et tegn på at det er mye fuktighet i atmosfæren. Dette kan være et varsel om værskifte, og at en front og nedbør kan være på vei.
Aerodynamiske striper
Aerodynamiske striper er også skylignende striper som dannes i sammenheng med fly.
Flyvingen danner et aerodynamsik løft ved å lage et område med lavere trykk over vingen. Det kan da oppstå en virvel fra vingene.
På grunn av reduksjon i trykk og temperatur kan virvelene få vanndamp til å kondensere og bli synlige som skystriper.
Mindre synlige fra bakken
Disse aerodynamiske stripene er ofte av kortere varighet og er som regel mindre synlig fra bakken.
De er mer vanlig i fuktig luft, og kan da sees like etter at flyet kommer på undersiden av et skylag.
Stripene kan sees lettere fra flyet, og kan av og til ligne på røykutvikling.